Beter één AVI met een hoog rendement dan één dichtbij
Hoeveel transport van afval is nuttig voor een hoger energierendement?

Afval dichtbij verwerken of met een hoog rendement?
Bij afval is het zaak de hoeveelheid te beperken (preventie) en zoveel mogelijk te recyclen. Toch blijft er dan nog een behoorlijke hoeveelheid afval over die verbrand wordt met energieopwekking. De tien beschikbare afvalverbrandingsinstallaties in Nederland hebben behoorlijke verschillen in rendement. De beste haalt ongeveer twee maal meer energie uit het afval dan de slechtste. De beste AVI's zijn echter vaak wat verder weg. Veel gemeenten staan daarom voor het dillemma of hun afval dichtbij verwerkt moet worden of verder weg met een hoger energierendement. In dit onderzoek is het CO2-voordeel van een hoger energierendement afgewogen tegen het CO2-nadeel van extra transport (weg, water, spoor). Hoofdconclusie is dat de verschillen in energierendement veel zwaarder meetellen in het CO2-eindresultaat dan het verschil in transportafstanden.

Auteurs

Geert Bergsma
Matthijs Otten

Delft, oktober 2010

rapport def

Het onderzoek is verricht in opdracht van SITA.
Persbericht SITA.

Tweets van @cedelft

Press release - Strong EU-post-2020 CO2 regulations for cars and vans beneficial https://t.co/SyRhBQVHTR
21-11-2017 14:44

Column Frans Rooijers - Overdag, als niemand thuis is, schijnt de zon. "Frictie tussen zomer en winter" op Energiep… https://t.co/hxYYdo4JDG
15-11-2017 10:11

Rapport - Energiebesparing in verkeer en vervoer: factsheets ten behoeve van de Nationale Energieverkenning 2017 https://t.co/fW2zzVRkQp
25-10-2017 14:28

Rapport - #Biobased #plastics in a #circular #economy. Policy suggestions for biobased and biobased biodegradable p… https://t.co/nL8CksIC6F
25-10-2017 14:11

Vacature Junior secretaresse https://t.co/4ybXcViypS #vacature #junior #secretaresse #werk #delft
24-10-2017 06:08