Costs and Benefits of Stopping the Clock - How Airlines Profit from Changes in the EU ETS

Vanaf 2012 zijn vluchten van en naar vliegvelden in de EU opgenomen in het Europese Emissiehandelssysteem (ETS). In november 2012 besloot de Europese Commissie ‘de klok stil te zetten’ en emissies van intercontinentale vluchten vrij te stellen. Omdat luchtvaartmaatschappijen zullen hebben geanticipeerd op extra kosten op deze routes en tarievenverhogingen of toeslagen zullen hebben ingevoerd om deze te dekken, valt ze door de vrijstelling een onverwachte winst toe. In dit rapport wordt deze winst op 700-1.400 miljoen euro geraamd. EU-luchtvaartmaatschappijen zullen waarschijnlijk het grootste deel van deze winst opstrijken (55%), gevolgd door Amerikaanse (13%).

Auteurs

Jasper Faber
Dagmar Nelissen

Delft, december 2012

het rapport

Deze studie is uitsluitend in het Engels beschikbaar

Tweets van @cedelft

Press release - ITS Market Watch: Valuable insights from 4 case studies across Europe https://t.co/DsOKxNKeuM… https://t.co/ohIOjwq46l
23-11-2017 09:21

Press release - Strong EU-post-2020 CO2 regulations for cars and vans beneficial https://t.co/SyRhBQVHTR
21-11-2017 14:44

Column Frans Rooijers - Overdag, als niemand thuis is, schijnt de zon. "Frictie tussen zomer en winter" op Energiep… https://t.co/hxYYdo4JDG
15-11-2017 10:11

Rapport - Energiebesparing in verkeer en vervoer: factsheets ten behoeve van de Nationale Energieverkenning 2017 https://t.co/fW2zzVRkQp
25-10-2017 14:28

Rapport - #Biobased #plastics in a #circular #economy. Policy suggestions for biobased and biobased biodegradable p… https://t.co/nL8CksIC6F
25-10-2017 14:11