Marginal abatement cost curves for Heavy Duty Vehicles

Background report

In opdracht van de Europese Commissie (DG Climate Action) heeft CE Delft kostencurves voor CO2-besparende technieken bij zware voertuigen ontwikkeld. In totaal zijn er voor acht verschillende voertuigcategorieën (zes vrachtautocategorieën en twee subcategorieën) kostencurves ontwikkeld. Daarnaast zijn er ook kostencurves voor een ‘gemiddelde’ vrachtauto en bus opgesteld.

Omdat kostencurves sterk afhankelijk zijn van de onderliggende aannames hebben we het MACH (Marginal Abatement Costs of Heavy duty vehicles) model ontworpen. Dit model biedt de gebruiker de mogelijkheid om zelf verschillende aannames in te voeren met betrekking tot o.a. brandstofprijzen en kosten en levensduur van technologieën, waarna het model nieuwe kostencurves genereert voor de verschillende type voertuigen. Een toelichting op dit model alsmede een overzicht van de uitkomsten van enkele modelruns kunnen gevonden worden in de achtergrondrapportage.

Auteurs

Arno Schroten
Geert Warringa

Delft, september 2012

het rapport

 

Tweets van @cedelft

Press release - ITS Market Watch: Valuable insights from 4 case studies across Europe https://t.co/DsOKxNKeuM… https://t.co/ohIOjwq46l
23-11-2017 09:21

Press release - Strong EU-post-2020 CO2 regulations for cars and vans beneficial https://t.co/SyRhBQVHTR
21-11-2017 14:44

Column Frans Rooijers - Overdag, als niemand thuis is, schijnt de zon. "Frictie tussen zomer en winter" op Energiep… https://t.co/hxYYdo4JDG
15-11-2017 10:11

Rapport - Energiebesparing in verkeer en vervoer: factsheets ten behoeve van de Nationale Energieverkenning 2017 https://t.co/fW2zzVRkQp
25-10-2017 14:28

Rapport - #Biobased #plastics in a #circular #economy. Policy suggestions for biobased and biobased biodegradable p… https://t.co/nL8CksIC6F
25-10-2017 14:11