Monitoring of bunker fuel consumption

Zowel binnen de EU als bij de IMO is het monitoren van het bunkerolieverbruik en de broeikasgasuitstoot van de internationale scheepvaart momenteel onderwerp van gesprek. Hiervoor zijn diverse opties, elk met hun voor- en nadelen. Op basis van literatuuronderzoek en gegevens van leveranciers wordt in dit rapport een analyse gemaakt van de vier belangrijkste emissiemonitoringsmethoden:
  1. Via bunkerafleveringsbonnen (door de brandstofleverancier opgemaakte bonnen waarop onder andere de hoeveelheid aan boord genomen  brandstof wordt gespecificeerd).
  2. Tankpeiling (systemen om de hoeveelheid brandstof in de tanks te meten).
  3. Brandstofstroommeters (systemen om de hoeveelheid aan motoren, generatoren of ketels geleverde brandstof te meten). 
  4. Directe emissiemeting (meting van uitlaatgassen in de schoorsteen).

Uit de studie blijkt dat bunkerafleveringsbonnen en tankpeiling de laagste investeringskosten met zich meebrengen. Tenzij tankpeiling wordt geautomatiseerd gaan deze systemen echter gepaard met hogere bedrijfskosten dan brandstofstroommeters of directe emissiemonitoring, omdat handmatige opgenomen gegevens vervolgens in monitoringsystemen moeten worden ingevoerd. 

Brandstofstroommeters hebben in principe de grootste nauwkeurigheid. Afhankelijk van de gekozen technologie kunnen deze een ordegrootte nauwkeuriger zijn dan de andere systemen, die een gemiddelde foutmarge van enkele procent hebben.

Dankzij het verschaffen van ‘real-time’-informatie over brandstofgebruik of emissies geven brandstofstroommeters en directe emissiemonitoring reders de mogelijkheid hun crew te trainen in brandstofefficiënter varen en hun onderhouds- en rompreinigingsprogramma’s te optimaliseren. 

Alle systemen behalve bunkerafleveringsbonnen bieden de mogelijkheid op basis van zowel  tijd als route (of andere geografische parameters) te monitoren.

Auteurs

Jasper Faber
Dagmar Nelissen

Delft, maart 2013

Monitoring of bunker fuel consumption

 

Tweets van @cedelft

Press release - ITS Market Watch: Valuable insights from 4 case studies across Europe https://t.co/DsOKxNKeuM… https://t.co/ohIOjwq46l
23-11-2017 09:21

Press release - Strong EU-post-2020 CO2 regulations for cars and vans beneficial https://t.co/SyRhBQVHTR
21-11-2017 14:44

Column Frans Rooijers - Overdag, als niemand thuis is, schijnt de zon. "Frictie tussen zomer en winter" op Energiep… https://t.co/hxYYdo4JDG
15-11-2017 10:11

Rapport - Energiebesparing in verkeer en vervoer: factsheets ten behoeve van de Nationale Energieverkenning 2017 https://t.co/fW2zzVRkQp
25-10-2017 14:28

Rapport - #Biobased #plastics in a #circular #economy. Policy suggestions for biobased and biobased biodegradable p… https://t.co/nL8CksIC6F
25-10-2017 14:11