The EU Emission Trading Schemes' effects on the competitive situation within national and international aviation

In dit rapport wordt een analyse gemaakt van de gevolgen van het Europese Emissiehandelssysteem (ETS) voor de concurrentiepositie van diverse categorieën luchtvaartmaatschappijen, door middel van micro-economische analyse en door modelberekeningen voor de korte en lange termijn. Gezien de lopende politieke onderhandelingen over de geografische begrenzing van het ETS worden de impacts voor twee scenario’s geanalyseerd:
  1. Een scenario waarbij alle emissies van vluchten tussen vliegvelden in het gebied van de European Vrijhandelsassociatie worden meegenomen (‘Stopping the Clock’-scenario) en
  2. Een scenario waarbij alle emissies van vluchten in de Europese luchtruim worden meegenomen (‘European airspace’-scenario).
Het tweede is ruimer, omdat daarin ook emissies van vluchten tussen Europese luchthavens worden meegenomen en omdat luchthavens op andere continenten dan ook deels tot het ETS worden gerekend. Uit de studie blijkt dat het ETS slechts een bescheiden impact op de concurrentiesituatie heeft.

Tweets van @cedelft

Press release - Strong EU-post-2020 CO2 regulations for cars and vans beneficial https://t.co/SyRhBQVHTR
21-11-2017 14:44

Column Frans Rooijers - Overdag, als niemand thuis is, schijnt de zon. "Frictie tussen zomer en winter" op Energiep… https://t.co/hxYYdo4JDG
15-11-2017 10:11

Rapport - Energiebesparing in verkeer en vervoer: factsheets ten behoeve van de Nationale Energieverkenning 2017 https://t.co/fW2zzVRkQp
25-10-2017 14:28

Rapport - #Biobased #plastics in a #circular #economy. Policy suggestions for biobased and biobased biodegradable p… https://t.co/nL8CksIC6F
25-10-2017 14:11

Vacature Junior secretaresse https://t.co/4ybXcViypS #vacature #junior #secretaresse #werk #delft
24-10-2017 06:08