Marginal abatement cost curves for Heavy Duty Vehicles

Background report

In opdracht van de Europese Commissie (DG Climate Action) heeft CE Delft kostencurves voor CO2-besparende technieken bij zware voertuigen ontwikkeld. In totaal zijn er voor acht verschillende voertuigcategorieën (zes vrachtautocategorieën en twee subcategorieën) kostencurves ontwikkeld. Daarnaast zijn er ook kostencurves voor een ‘gemiddelde’ vrachtauto en bus opgesteld.

Omdat kostencurves sterk afhankelijk zijn van de onderliggende aannames hebben we het MACH (Marginal Abatement Costs of Heavy duty vehicles) model ontworpen. Dit model biedt de gebruiker de mogelijkheid om zelf verschillende aannames in te voeren met betrekking tot o.a. brandstofprijzen en kosten en levensduur van technologieën, waarna het model nieuwe kostencurves genereert voor de verschillende type voertuigen. Een toelichting op dit model alsmede een overzicht van de uitkomsten van enkele modelruns kunnen gevonden worden in de achtergrondrapportage.

Auteurs CE

Arno Schroten
Geert Warringa

Delft, september 2012

het rapport

 

Tweets van @cedelft

Anouk van Grinsven bij BNR-radio als expert biobrandstoffen https://t.co/cStUEMzGcZ
18-01-2018 15:20

NPO-radio 1 interviewde Geert Bergsma voor de rubriek Feit of Fictie over de stelling: Uitbreiding statiegeld breng… https://t.co/YUU7Z8azAe
11-01-2018 10:06

Rapport - Milieuprijzen afval, voor gebruik in de Milieubarometer https://t.co/WuMB4vlkwK https://t.co/7iE3uyY0mN
10-01-2018 11:54

Rapport - Mini MKBA 100.000 hectare extra bos in Nederland https://t.co/Ct0TUbZRpd
10-01-2018 11:19

CE Delft nieuwjaarswens 2018 https://t.co/Wg7qJFj6Kp https://t.co/aKvNPvFVw4
04-01-2018 16:14