Costs and Benefits of Stopping the Clock - How Airlines Profit from Changes in the EU ETS

Vanaf 2012 zijn vluchten van en naar vliegvelden in de EU opgenomen in het Europese Emissiehandelssysteem (ETS). In november 2012 besloot de Europese Commissie ‘de klok stil te zetten’ en emissies van intercontinentale vluchten vrij te stellen. Omdat luchtvaartmaatschappijen zullen hebben geanticipeerd op extra kosten op deze routes en tarievenverhogingen of toeslagen zullen hebben ingevoerd om deze te dekken, valt ze door de vrijstelling een onverwachte winst toe. In dit rapport wordt deze winst op 700-1.400 miljoen euro geraamd. EU-luchtvaartmaatschappijen zullen waarschijnlijk het grootste deel van deze winst opstrijken (55%), gevolgd door Amerikaanse (13%).

Auteurs CE

Jasper Faber
Dagmar Nelissen

Delft, december 2012

het rapport

Deze studie is uitsluitend in het Engels beschikbaar

Tweets van @cedelft

Anouk van Grinsven bij BNR-radio als expert biobrandstoffen https://t.co/cStUEMzGcZ
18-01-2018 15:20

NPO-radio 1 interviewde Geert Bergsma voor de rubriek Feit of Fictie over de stelling: Uitbreiding statiegeld breng… https://t.co/YUU7Z8azAe
11-01-2018 10:06

Rapport - Milieuprijzen afval, voor gebruik in de Milieubarometer https://t.co/WuMB4vlkwK https://t.co/7iE3uyY0mN
10-01-2018 11:54

Rapport - Mini MKBA 100.000 hectare extra bos in Nederland https://t.co/Ct0TUbZRpd
10-01-2018 11:19

CE Delft nieuwjaarswens 2018 https://t.co/Wg7qJFj6Kp https://t.co/aKvNPvFVw4
04-01-2018 16:14