Economic impacts of MRV of fuel and emissions in maritime transport

In juni 2013 heeft de Europese Commissie een wetsvoorstel gelanceerd om een Europees systeem in het leven te roepen voor monitoring, rapportage en verificatie (MRV) van de CO2-emissies van grote schepen die EU-havens aandoen.

Het brandstofverbruik van schepen kan op verschillende manieren worden gemonitord. In dit rapport
worden de kosten en nauwkeurigheid van de diverse methoden geanalyseerd. Methoden met lage investeringskosten gaan over het algemeen gepaard met hogere kosten voor monitoring en rapportage. De nauwkeurigheid van de diverse methoden verschilt aanzienlijk: van ongeveer 5% voor bunkerafleveringsbonnen tot mogelijk minder dan 0,5% voor brandstofstroommeting.

Voor de potentiële milieuwinst kan dit ook gevolgen hebben. Terwijl MRV niet uit zichzelf tot verbeterde brandstofefficiëntie zal leiden, kunnen nauwkeurige gegevens over brandstofverbruik wel een basis verschaffen voor effectieve acties in die richting. Dat minder nauwkeurige methoden tot efficiëntieverbeteringen zullen leiden is immers onwaarschijnlijk.

Auteurs CE

Jasper Faber
Dagmar Nelissen

Delft, januari 2014

Economic impacts of MRV of fuel and emissions in maritime transport

 

Tweets van @cedelft

Anouk van Grinsven bij BNR-radio als expert biobrandstoffen https://t.co/cStUEMzGcZ
18-01-2018 15:20

NPO-radio 1 interviewde Geert Bergsma voor de rubriek Feit of Fictie over de stelling: Uitbreiding statiegeld breng… https://t.co/YUU7Z8azAe
11-01-2018 10:06

Rapport - Milieuprijzen afval, voor gebruik in de Milieubarometer https://t.co/WuMB4vlkwK https://t.co/7iE3uyY0mN
10-01-2018 11:54

Rapport - Mini MKBA 100.000 hectare extra bos in Nederland https://t.co/Ct0TUbZRpd
10-01-2018 11:19

CE Delft nieuwjaarswens 2018 https://t.co/Wg7qJFj6Kp https://t.co/aKvNPvFVw4
04-01-2018 16:14