Milieueffecten van wijzigingen in de autobelastingen

Sinds 2008 zijn er veel structurele veranderingen doorgevoerd in de autobelastingen in Nederland. Ook voor de jaren 2016-2020 staan er weer de nodige wijzigingen op stapel (weergegeven in de Autobrief II). In opdracht van Natuur & Milieu heeft CE Delft onderzocht wat de gevolgen van al deze wijzigingen in de autobelastingen zijn (geweest) voor de totale CO2-emissies en het totale energieverbruik van personenauto’s in Nederland. Dit is gedaan met behulp van het personenautomodel DYNAMO. Tevens is onderzocht wat de invloed van de wijzigingen in de autobelastingen is (geweest) op de gemiddelde belastingdruk voor privéauto’s, daarbij verschillende typen auto’s onderscheidend.

De belangrijkste conclusies van dit onderzoek zijn dat de wijzigingen die sinds 2012 zijn doorgevoerd hebben geleid tot een ontgroening van de autobelastingen, een trend die zich waarschijnlijk zal voortzetten in de periode 2016-2020. De wijzigingen hebben er ook voor gezorgd dat de gemiddelde belastingdruk op privéauto’s sinds 2008 fors is afgenomen. Voor de komende jaren (2016-2020) wordt ook een daling van de gemiddelde belastingdruk voorzien, die vooral het gevolg is van de voorgenomen afbouw van de BPM. Hier staat echter wel een lastenverzwaring voor leaseauto’s tegenover.

Auteurs CE

Arno Schroten

Delft, augustus 2015

Milieueffecten van wijzigingen in de autobelastingen

 

Tweets van @cedelft

Anouk van Grinsven bij BNR-radio als expert biobrandstoffen https://t.co/cStUEMzGcZ
18-01-2018 15:20

NPO-radio 1 interviewde Geert Bergsma voor de rubriek Feit of Fictie over de stelling: Uitbreiding statiegeld breng… https://t.co/YUU7Z8azAe
11-01-2018 10:06

Rapport - Milieuprijzen afval, voor gebruik in de Milieubarometer https://t.co/WuMB4vlkwK https://t.co/7iE3uyY0mN
10-01-2018 11:54

Rapport - Mini MKBA 100.000 hectare extra bos in Nederland https://t.co/Ct0TUbZRpd
10-01-2018 11:19

CE Delft nieuwjaarswens 2018 https://t.co/Wg7qJFj6Kp https://t.co/aKvNPvFVw4
04-01-2018 16:14