Moet de luchtvaart groeien om onze welvaart te behouden?

Een kritische analyse van veelgehoorde argumenten

In het publieke debat over luchtvaart spelen economische argumenten een grote rol. Verschillende partijen veronderstellen bepaalde relaties tussen enerzijds luchtvaart, luchthavencapaciteit en bestemmingennetwerk en anderzijds economische groei, welvaart en de aantrekkelijkheid van Nederland als vestigingsland.
Natuur & Milieu heeft CE Delft gevraagd om een aantal argumenten te beoordelen op hun wetenschappelijke merites. Het gaat om de volgende argumenten:
1. “Het omvangrijke bestemmingennetwerk van Schiphol is bepalend voor het Nederlandse vestigingsklimaat.”
2. “Capaciteitsrestricties op Schiphol betekenen het einde voor Schiphol als hub-luchthaven en ineenstorting van het netwerk.”
3. “Luchtvaart levert een grote economische toegevoegde waarde voor Nederland in werkgelegenheid en bijdrage aan het BBP.”
4. “Vliegbelasting schaadt de sector en levert het milieu niets op.”
5. “Als de Nederlandse luchtvaart niet kan groeien, doen andere, minder duurzame luchtvaartlanden dat wel.”
In Hoofdstuk 2 wordt elk van deze argumenten ontleed en aan de hand van wetenschappe-lijke literatuur en empirische data besproken. Hoofdstuk 3 trekt conclusies en gaat bovendien in op de vraag of een groei van de capaciteit met de voorgestelde 40.000 vluchten op Schiphol een evenredige afname van de luchtvaart economische schade zou veroorzaken.

Projectleider

Jasper Faber

De economische effecten van krimp en groei van de Nederlandse luchtvaart

Auteurs CE

Jasper Faber
Lisanne van Wijngaarden

Delft, juli 2019